Pierwsza edycja konkursu (2008) okazała się dużym sukcesem – udział wzięło 1650 zespołów z 47 krajów. Dlatego Google podjęło decyzję o przekształceniu tej inicjatywy w regularnie organizowany konkurs. Zmagania akademickie w dziedzinie marketingu internetowego będą odbywały się corocznie.
Konkurs jest ćwiczeniem odbywającym się w ramach zajęć na uczelni, umożliwiającym studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy internetowej. Zespoły studentów otrzymują równowartość 200 dolarów, które mają przeznaczyć na reklamę w systemie Google AdWords™, nawiązując współpracę z wybranym, lokalnym przedsiębiorstwem w celu opracowania skutecznej marketingowej kampanii internetowej dla tej firmy. Zespoły muszą opisać swoją strategię, przeprowadzić kampanię, ocenić jej wyniki oraz opracować rekomendację dalszego rozwoju działań marketingowych danego przedsiębiorstwa w Internecie.
Lee Hunter, Product Marketing Manager Google w rejonie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), powiedział:
„Liczba uczestników zeszłorocznej edycji Google Online Marketing Challenge była tak ogromna, że zdecydowaliśmy się organizować konkurs cyklicznie. Dzięki zdobywaniu bezpośrednich doświadczeń związanych z marketingiem internetowym już na uczelni, studenci zyskują praktyczne umiejętności przydatne po zakończeniu studiów. Bez względu na to, czy będą zajmować się marketingiem, księgowością, handlem czy też prowadzeniem własnej działalności, wiedza na temat marketingu internetowego będzie zawsze przydatna. Mamy nadzieję, że studenci różnych dyscyplin akademickich zaangażują się w nasz konkurs”.
Maciej Kos, opiekun dwóch zespołów studentów z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy brali udział w poprzedniej edycji konkursu, tak opowiada o Google Online Marketing Challenge:
„Google Online Marketing Challenge był bardzo wartościowym doświadczeniem zarówno dla moich studentów, jak i dla mnie, ponieważ poza nabyciem umiejętności z zakresu marketingu internetowego, umożliwił rozwój szerokiego wachlarza kompetencji biznesowych, a w szczególności pracy zespołowej, zdolności przywódczych oraz nawiązywania i utrzymywania relacji z klientami. Na pewno cennym doświadczeniem jest możliwość weryfikacji wiedzy zdobytej na studiach; studenci mogli na własnej skórze przekonać się, jak przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową w Internecie. Ponadto, udział w konkursie pomógł im w zdobyciu pewności siebie, wiary we własne możliwości, a w przyszłości z pewnością pomoże w znalezieniu interesującej, dobrze płatnej pracy.”
Zasady konkursu:
1. Wykładowcy dzielą studentów na grupy, które otrzymują darmowe kupony na reklamę w Google AdWords w kwocie będącej odpowiednikiem 200 USD (ok. 500 złotych).
2. Drużyny lub wykładowcy zapraszają do współpracy małą lub średnią firmę, zatrudniającą do 100 pracowników, która posiada stronę internetową, ale nie korzysta aktualnie z programu AdWords.
3. Każda grupa współpracuje z wybranym przedsiębiorstwem: zakłada konto i projektuje internetową kampanię marketingową.
4. W ciągu 3 tygodni trwania konkursu grupy rozwijają i optymalizują swoje kampanie. Muszą one zaprezentować dwa raporty konkursowe – jeden przed rozpoczęciem kampanii, a drugi po jej zakończeniu.
5. Grupy są poddawane ocenie, a zwycięzcy wybierani na podstawie skuteczności kampanii oraz jakości raportów.
6. Zgłoszenia do edycji 2009 przyjmowane będą od 17 października 2008 do 23 stycznia 2009. Aby umożliwić udział studentom z całego świata, zdecydowano, że na prowadzenie kampnii mogą oni wybrać dowolne 3 kolejne tygodnie w okresie od stycznia do maja 2009.
7. Zwycięzcy globalni i regionalni zostaną ogłoszeni w lipcu 2009.
W roku 2008 odbyła się pierwsza edycja konkursu. Pierwotnie założono, że weźmie w nim udział 200 zespołów, ale końcowa liczba uczestników wyniosła aż 8000 studentów pracujących w 1650 zespołach z 47 krajów.
Dodatkowe informacje można znaleźć pod adresem: http://www.google.com/onlinechallenge
Reklama internetowa
Reklama w Internecie to skuteczny i niedrogi sposób kierowania ruchu do firmowych stron internetowych, niezależnie od wielkości firmy. Istnieje wiele wyszukiwarek, które oferują usługi reklamowe. Najbardziej tradycyjną formą reklamy online są reklamy tekstowe. Reklamy tekstowe w wyszukiwarce są dopasowane do zapytań wprowadzanych przez użytkowników. Oznacza to, że gdy użytkownik wpisze np. w Google hasło „tanie loty”, to zobaczy prawdopodobnie reklamy biur podróży lub linii lotniczych. Reklamodawcy korzystający z platformy Google AdWords sami określają, ile chcą zapłacić za kliknięcie w ich reklamę, zaś faktyczne opłaty ponoszą tylko wtedy, gdy w ich reklamę faktycznie kliknie internauta. Oznacza to, że mają pełną kontrolę nad swoim budżetem na reklamę w Internecie. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania Google, wówczas na górze i z boku naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się dopasowane kontekstowo reklamy AdWords. Są one oznaczone etykietą „Linki sponsorowane”, która wyraźnie odróżnia je od tzw. organicznych wyników wyszukiwania.
Google Inc.
Innowacyjne technologie wyszukiwania firmy Google oferują milionom ludzi na całym świecie codzienny dostęp do informacji. Założona w 1998 r. przez doktorantów Uniwersytetu Stanforda Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, firma Google jest dziś największą firmą internetową na wszystkich głównych rynkach globalnych. Siedziba Google znajduje się w Dolinie Krzemowej; firma posiada biura w obu Amerykach, Europie i Azji.
www.google.comGoogle i AdWords to zastrzeżone znaki towarowe Google Inc. Wszystkie inne nazwy firm i produktów mogą być znakami towarowymi odpowiednich podmiotów.
dodał Redakcja